dimecres, 10 de desembre del 2008

Internet canvia la forma de llegir... ...i de pensar?

Començarem aquest article, recordant que cada vegada més, la societat està començant a incorporar molts mitjans a internet a la seva vida quotidiana, tenint en compte que no fa molt temps solament hi havia uns tipus de mitjans, el escrit, la televisió i la ràdio. Amb això m'agradaria recalcar, que encara, hi han àmbits com la premsa, que l'incorporació a l'internet es fa com un mitjà secundari del escrit.Després de l'última classe, m'he fixat molt bé, i la veritat és que no hi ha cap mena de diferència entre una redacció periodística escrita a internet i la mateixa notícia a paper. Això demostra la evolució que estem vivim actualment i que encara falta.

Respecte la maquetació en paper és clàssica, amb redacció periodística i fotografies. En canvi a l'internet, utilitzen vídeos, enquestes, moltes més imatges, fent que el lector llegeixi la notícia amb molta més dinamisme. El disseny és o hauria de ser molt diferent en paper que de l'internet. Aquest és el principal problema que hi ha actualment. És veritat que a l'internet incorporen molts mitjans com ara el vídeos, imatges, enquestes, publicitat, etc.. i aconsegueixen una interacció amb el lector que en paper és pràcticament impossible. Però això no és suficient. La redacció periodística és tan important com l'utilització dels mitjans que hem esmentat.No pots escriure una redacció d'una notícia en paper exactament igual que a internet, perquè la capacitat de llegir de les persones en paper no és la mateixa que a internet. Aquesta és la realitat, i hi han uns paràmetres o regles que molts diaris haurien d'aplicar.Algunes Regles:1- Cal escriure menys que en paper, utilitzant paràgrafs més curts, més esquemàtic i utilitzant més titulars2- La lletra ha de ser més gran, ja que llegir a una pantalla d'ordinador és més cansat que amb paper. A més, hi posem molta menys atenció a la redacció a una pantalla d'ordinador que en paper, ja que és més difícil de llegir.3- Cal aprofitar la incorporació d'altres mitjans a internet (vídeo, fotografies..) a la redacció perquè sigui més dinàmic la lectura. Si hi han molts paràgrafs seguits amb molta lletra, el lector no hi posarà tanta atenció i es cansarà a la meitat de la redacció.


Conclusió: S'ha de treballar més la redacció periodística a Internet. Els diaris han de ser conscients que la redacció és diferent, s'ha d'incorporar un dinamisme, una maquetació, una forma de transmetre la informació que en paper no es pot i tampoc cal.


Ara, ens centrem a Internet i la seva forma de transmetre i facilitar-nos la informació. Amb aquest fenomen de l'internet, hem canviat la forma de pensar?. En general, penso que sí. Posarem un exemple. Abans, per buscar informació d'algun tema determinat, anàvem a la biblioteca, buscaven informació en diferents llibres, etc. Quan va començar el fenomen de l'internet, el mitjà va ser una font d'informació secundari. Però actualment, que ha passat?L'internet s'ha convertit en el PRIMER mitjà de fon d'informació. Consultem primer l'internet que els llibres, i en molts casos, l'única font que consultem és l'internet. Això fa que els esforços que apliquem alhora de buscar informació sigui menys. A més, molta vegada hi ha una infoxicació, i utilitzem la primera informació que ens arriba com a bo i pot ser que no sigui la bona. Hauríem de consultar moltes fons diferents dins de l'internet i fora. Aquesta seria una recerca d'informació bona, fiable i correcte. La realitat, és que ens fiem de la primera informació que ens arriba d'internet i l'utilitzem i per tant, hem canviat, pensem i actuem dierent